«ΗΧΟΥΜΕ ΤΗ ΝΟΤΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ,
ΕΠΙΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ,
ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ»
ΟΜΑΔΙΚΟΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ
- ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ στις 21.00 -
με σκοπό την επίκληση της Ψυχής της Ελλάδας, στο πλαίσιο της παγκόσμιας εφέλκυσης της Ψυχής των εθνών και της Μιας Ανθρωπότητας, έργο για το οποίο είναι επιφορτισμένος ο ΝΟΕΚ.
Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023
ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΟΡΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η γνώσις η αποκτωμένη δια της κατανικήσεως των παθών οδηγεί εις την εκπείρας διορατικότητα. Η διορατικότης ήτις εμφανίζεται ως αποτέλεσμα πείραςμακρού αγώνος κατά των παθών, δεν φθάνει την τελειότητα εκείνην την οποίαν έχειτο άνωθεν καταβαίνον χάρισμα της διορατικότητος. Η πρώτη εξ ωρισμένωνκινήσεων, εκ της εκφράσεως του προσώπου, εκ τινων λέξεων, εκ του είδους τηςσιωπής ή της ομιλίας, εκ της πνευματικής ατμοσφαίρας την οποίαν δημιουργεί οάνθρωπος, αντιλαμβάνεται την πνευματικήν αυτού κατάστασιν. Βεβαίως πλέονπιστήν βάσιν δια την περί του ανθρώπου κρίσιν παρέχει η συνομιλία μετ’ αυτού,επειδή εκ του λόγου αυτού καθίσταται εκδηλότερον αφ’ ενός μεν το μέτρον τηςαυθεντικής πνευματικής αυτού πείρας, αφ’ ετέρου δε εκείνο όπερ δεν είναι άλλο τι ειμη αποτέλεσμα εξωτερικής μαθήσεως. Η δευτέρα ήτοι η εκ της χάριτοςδιορατικότης, τα πάντα διορά μέσω της προσευχής και δεν έχει ανάγκην τηςπαρουσίας του ανθρώπου.Κατά την πορείαν του συνεχούς εσωτερικού πολέμου ο ασκητής συναντάταιμετά τριών ειδών διορατικότητος: Πρώτον είδος είναι η φυσική εις ωρισμένουςανθρώπους διαίσθησις, ήτις λεπτύνεται δια της ασκητικής βιοτής· δεύτερον η κατάδαινομικήν ενέργειαν και τρίτον η κατά {221} την δωρεάν της χάριτος.Και τα τρία ταύτα είδη διορατικότητος είναι αίτια βασάνων. Κατά το πρώτονήτοι της εκ φύσεως διαισθήσεως, ο πόνος εμφανίζεται ως αποτέλεσμα της οξείαςλεπτότητος και ευαισθησίας του νευροψυχικού συστήματος. … Κατά το δεύτερον …εμφανίζηται ενίοτε η δυνατότης να «διαβλέψης» την ξένην σκέψιν, όμως ο βαθύςεσωτερικός άνθρωπος παραμένει απρόσιτος.Η χαρισματική πνευματική διορατικότης αποκαλύπτει τα βάθη της ανθρωπίνηςψυχής, συχνάκις κεκρυμμένα από του ιδίου του ανθρώπου. {222} … Δώρον ούσα τουΘεού είναι έμπλεως αγάπης, βλέπει δε, ως επί το πλείστον την αμορφίαν και αδοξίαντου ανθρώπου, και πονεί και οδυνάται υπέρ αυτού. Είναι πάθος αγάπης. Οι φορείς τουχαρίσματος τούτου ουδέποτε επιδιώκουν να διατηρήσουν αυτό. {223}Ηνωμένη αύτη (η εκ πείρας διορατικότητα) μέχρι τινος μετά της χαρισματικήςδιορατικότητος αποτελεί το λεγόμενον «χάρισμα διακρίσεως», όπερ οι Άγιοι Πατέρεςθεωρούν ως ανώτατον ασκητικόν επίτευγμα. Η ουσία της διακρίσεως έγκειται αφ’ενός μεν εις την ικανότητα διαγνώσεως της προελεύσεως εκείνου ή του άλλουπνευματικού φαινομένου, εάν τουτέστι προέρχηται εκ της χάριτος ή εκ δαιμονικήςεπιδράσεως ή είναι απλώς αποτέλεσμα φυσικής ικανότητος του προσώπου· αφ’ ετέρουδε εις την γνώσιν της τάξεως της πνευματικής ζωής ήτοι της ακολουθίας τωνπνευματικών καταστάσεων και της σχετικής αυτών τιμής ή αξίας.Είναι πολύτιμον εις τους πνευματικούς καθοδηγητάς διότι ο εχθρός αρέσκεταινα ενδύηται μορφήν αγγέλου φωτός, και σπάνιοι είναι εκείνοι οίτινες δύνανται ναδιακρίνουν αυτόν μετά βεβαιότητος. {223}Σύνηθες φαινόμενον εν τη πνευματική ζωή μοναχών και μη μοναχών είναι ηαπόκλισις ή και η ανατροπή αυτής της ιεραρχίας (των πνευματικών καταστάσεων),ήτις έγκειται εις το ότι ωρισμένη τις πνευματική κατάστασις ή ασκητική εργασίαικανοποιεί τον άνθρωπον και αυτός αρνείται να προχωρήση εις το επόμενον στάδιοντης οδού θεωρών (ΥΠΑΚΟΗΣ ΑΝΑΓΚΗ) την νέαν παρουσιασθείσαν χάριν και γνώσινκατωτέραν της προηγουμένης μορφής της ασκήσεως αυτού και ούτω θέτει όριον ειςτην περαιτέρω ευδοκίμησιν αυτού. {224}Πολλοί έλαβον την χάριν και ουχί μόνον εκ των μελών της Εκκλησίαςαλλά και εκ των εκτός Αυτής όντων (διότι παρά τω Κυρίω «ουκ έστιπροσωποληψία»), αλλ’ ουδείς διεφύλαξε την πρώτην χάριν, και μόνον ολίγοιεπανέκτησαν αυτήν. Όστις αγνοεί την περίοδον της εκ δευτέρου ελεύσεως τηςχάριτος, όστις δεν διήλθε τον αγώνα δια την επιστροφήν αυτής ούτος κατ’ ουσίανδεν έχει ει μη ακρωτηριασμένην τινά πνευματικήν πείραν. {225}Να ενθυμήται τις πνευματικόν τι είναι δύσκολον διότι εν τη πνευματικήσφαίρα ελάχιστοι εξωτερικαί μορφαί και εικόνες υπάρχουν, ώστε ναστηριχθή επ’ αυτών η υλική μνήμη. Μήπως δι’ αυτόν τον λόγον οΠαντογνώστης Κύριος εκήρυξεν εις τον λαόν την διδαχήν Αυτού περί τωνμυστηρίων της Εκκλησίας δια παραστατικών εικόνων εκ της καθημερινήςπραγματικότητος και εν παραβολαίς; … Να ενθυμήται όμως πραγματικώς τηνπνευματικήν διδασκαλίαν των Πατέρων δύναται μόνον εκείνος όστις εβίωσεν αυτήνεκείνος εις τον οποίον εδόθη άνωθεν η υπαρξιακή γνώσις των μυστηρίων τουπνευματικού κόσμου(ΑΝΑΓΩΓΗ, από Σωφρόνιος του Έσσεξ για τον Άγιο Σιλουανό τον Αθωνίτη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου