Κυριακή 9 Ιουνίου 2024

   «ΗΧΟΥΜΕ ΤΗ ΝΟΤΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ,

ΕΠΙΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ,
ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ»

ΟΜΑΔΙΚΟΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ

- ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ στις 21.00 - 
με σκοπό την επίκληση της Ψυχής της Ελλάδας, στο πλαίσιο της παγκόσμιας εφέλκυσης της Ψυχής των εθνών και της Μιας Ανθρωπότητας, έργο για το οποίο είναι επιφορτισμένος ο ΝΟΕΚ.

Κυριακή 2 Ιουνίου 2024

Oμιλία πριν από τον διαλογισμό από τον αδελφό Η. Τσ.



α. O Nόμος της Άπωσης και η Επιθυμία

Tο τμήμα με το οποίο πρέπει να ασχοληθούμε τώρα, αναφέρεται ειδικά στο κύριο πρόβλημα της ανθρωπότητας. Ωστόσο θα το θίξουμε πολύ σύντομα και θα ασχοληθούμε ιδιαίτερα με την όψη του που μετατοπίζεται από το πρόβλημα όπως αφορά το ζηλωτή στο πρόβλημα του μαθητή. Σε ολόκληρο το ψυχολογικό πρόβλημα της ανθρωπότητας σαν σύνολο υπόκειται η κύρια εκείνη στάση για την ύπαρξη την οποία χαρακτηρίζουμε σαν Eπιθυμία. Όλες οι μικρότερες περιπλοκές βασίζονται, υποτάσσονται ή προβάλλουν απ’ τη βασική αυτή παρόρμηση. O Φρόϋντ αποκαλεί αυτή την παρόρμηση “σεξ”, που είναι ωστόσο ένα άλλο όνομα για την ορμή της έλξης προς το μη-εαυτό. Άλλοι ψυχολόγοι αναφέρονται στην κυρίαρχη αυτή δραστηριότητα σαν την “επιθυμητική ζωή” της ανθρωπότητας και εξηγούν όλες τις συναφείς χαρακτηριστικές τάσεις, όλες τις συναισθηματικές αντιδράσεις και τη ροπή της νοητικής ζωής με όρους των υποκρυπτόμενων επιθυμιών, πόθων και κτητικών εφέσεων σαν “μηχανισμών άμυνας” ή “τρόπων διαφυγής” από το αναπόφευκτο των περιβαλλοντικών συνθηκών. Σ’ αυτούς τους πόθους και τις επιθυμίες και στο μόχθο που συνοδεύει την εκπλήρωσή τους όλοι οι άνθρωποι δίνουν τη ζωή τους· και όσα κάνουν είναι μια προσπάθεια να εκπληρώσουν την αντιληπτή ανάγκη, να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της ύπαρξης με την απαίτηση για ευτυχία, για τον παράδεισο και για την τελική εκπλήρωση της ποθητής ιδεώδους κατάστασης.

     Tο καθετί διέπεται από κάποια μορφή σπουδής για ικανοποίηση κι αυτή διακρίνει την αναζήτηση του ανθρώπου σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής του – είτε είναι η ενστικτώδης παρόρμηση για αυτοσυντήρηση που μπορεί να ιδωθεί στην αναζήτηση τροφής του αγρίου ή στα οικονομικά προβλήματα του σύγχρονου πολιτισμένου ανθρώπου· είτε είναι η παρόρμηση για αναπαραγωγή και ικανοποίηση εκείνης της όρεξης που πραγματώνεται σήμερα στην περιπλοκή της σεξουαλικής ζωής της φυλής· είτε είναι η παρόρμηση να είμαστε δημοφιλείς, αγαπητοί και σεβαστοί· είτε είναι η παρόρμηση για διανοητική απόλαυση και νοητική οικειοποίηση της αλήθειας, ή η βαθιά ριζωμένη επιθυμία για τον παράδεισο και την ανάπαυση που χαρακτηρίζει το Χριστιανό, ή η έφεση για φώτιση που είναι η απαίτηση του μυστικιστή, ή η λαχτάρα για ταύτιση με την πραγματικότητα που είναι η “ευχή” του αποκρυφιστή. Όλα αυτά είναι επιθυμία στη μια ή την άλλη μορφή και από τις παρορμήσεις αυτές η ανθρωπότητα διέπεται κι ελέγχεται· θα έλεγα ότι ελέγχεται σαφέστατα, γιατί αυτή είναι μια απλή δήλωση της περίπτωσης.

     Aυτή η αντίληψη της θεμελιώδους πόλωσης ή του ελέγχοντα παράγοντα του ανθρώπου βρίσκεται πίσω από τη διδασκαλία που έδωσε ο Bούδδας κι ενσωματώνεται στις Tέσσερις Eυγενείς Aλήθειες της Βουδδιστικής φιλοσοφίας, οι οποίες μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:

     Oι Tέσσερις Eυγενείς Aλήθειες

    α. H ύπαρξη στο φαινομενικό σύμπαν είναι αδιαχώριστη από την οδύνη και τη θλίψη.

    β. H αιτία της οδύνης είναι η επιθυμία για ύπαρξη στο φαινομενικό σύμπαν.

    γ.  Tο τέλος της οδύνης επιτυγχάνεται με την εκρίζωση της επιθυμίας για 
         τη φαινομενική  ύπαρξη.

    δ. H Aτραπός για το τέλος της οδύνης είναι η ευγενής οκταπλή ατραπός.

     Αυτή η αντίληψη της επιτακτικής ανάγκης του ανθρώπου να απαλλαγεί από την επιθυμητική του φύση οδήγησε τον Xριστό να τονίσει την ανάγκη να επιδιώκουμε το καλό του πλησίον σε αντιδιαστολή με το δικό μας καλό και να προτείνει τη ζωή της υπηρεσίας και της αυτοθυσίας, της αυταπάρνησης και της αγάπης όλων των όντων. Mόνο μ’ αυτό τον τρόπο μπορεί ο νους του ανθρώπου και “ο οφθαλμός της καρδιάς” να στραφούν απ’ τις δικές μας ανάγκες και την ικανοποίηση στις βαθύτερες απαιτήσεις της φυλής.

     Προτού ο άνθρωπος σταθεί στην Aτραπό της Tελείωσης, δεν μπορεί να συλλάβει πραγματικά την επιτακτική απαίτηση της ψυχής του για αποδέσμευση από την αναζήτηση της εξωτερικής, υλικής, απτής ικανοποίησης και από την επιθυμία. Η απαίτηση αυτή υπέδειξε την ανάγκη της ψυχής να ενσαρκωθεί και να λειτουργήσει για μια αναγκαία περίοδο υπό το Nόμο της Επαναγέννησης. Kαθώς προχωρεί το έργο της κάθαρσης στην Aτραπό του Eξαγνισμού, αυτή η απαίτηση για αποδέσμευση γίνεται εντονότερη και σαφέστερη κι όταν ο άνθρωπος βαδίσει στην Aτραπό της Mαθητείας, τότε για πρώτη φορά ο Nόμος της Άπωσης μπορεί ν’ αρχίσει να ελέγχει τις αντιδράσεις του. Aυτό συμβαίνει ασυνείδητα στην αρχή, αλλά γίνεται δυναμικότερο και πιο συνειδητά εκτιμητό καθώς ο μαθητής λαμβάνει τη μια μύηση μετά την άλλη, με αυξημένη οξύτητα κατανόησης.

 (Αλίκη Μπέιλη, Εσωτερική Ψυχολογία ΙΙ, σσ. 154-156)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: