Τρίτη 9 Απριλίου 2024

  «ΗΧΟΥΜΕ ΤΗ ΝΟΤΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ,

ΕΠΙΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ,
ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ»

ΟΜΑΔΙΚΟΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ

- ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ στις 21.00 - 
με σκοπό την επίκληση της Ψυχής της Ελλάδας, στο πλαίσιο της παγκόσμιας εφέλκυσης της Ψυχής των εθνών και της Μιας Ανθρωπότητας, έργο για το οποίο είναι επιφορτισμένος ο ΝΟΕΚ.

Κυριακή 7 Απριλίου 2024

Oμιλία πριν από τον διαλογισμό από την αδελφή Α.Κ.



 
Απόσπασμα από το 3ο κεφάλαιο της Bodhisatva­piṭaka

(Συλλογή των  Διδασκαλιών για τον Μποντισάτβα)
Ārya­bodhisatva­piṭaka­nāma­mahāyāna­sūtra

Μετάφραση: Δημήτριος Βασιλειάδης

3.1 – Ο σεβάσμιος Σαριπούτρα (Śāriputra) σηκώθηκε από τη θέση του, έβαλε τη ρόμπα του στον έναν ώμο, γονάτισε στο δεξί του γόνατο, ένωσε τα χέρια του με ευλάβεια και είπε στον Κύριο:

«Θα ήθελα να παρακαλέσω τον Κύριο, τον Ταθάγκατα  (Tathāgata), τον Άρχατ (Arhat), τον πλήρως ολοκληρωμένο Βούδα, για κάποια καθοδήγηση, εάν ο Κύριος θελήσει να δώσει αυτή τη δυνατότητα για μια επεξήγηση στην ερώτηση όταν του τεθεί».

3.2 – Ο Κύριος απάντησε στον σεβάσμιο Σαριπούτρα:

«Μπορείς να ρωτήσεις τον Ταθάγκατα, τον Άρχατ, τον πλήρως ολοκληρωμένο Βούδα ό,τι θέλεις, Σαριπούτρα, και θα ικανοποιήσω τον νου σου εξηγώντας ό,τι θέλεις να ρωτήσεις».

 Ο σεβάσμιος Σαριπούτρα ρώτησε τότε τον Κύριο:

«Κύριε, ποιες ιδιότητες διαθέτουν οι Μποντισάτβα (Bodhisattva), τα υπέρτατα όντα, που τους οδηγούν να ενεργούν άψογα στο σώμα, να ενεργούν άψογα στον λόγο, να ενεργούν άψογα στη σκέψη·  που τους κάνουν άψογους στο σώμα, άψογους στον λόγο, άψογους στη σκέψη· που τους κάνουν ακλόνητους στο σώμα, ακλόνητους στο λόγο, ακλόνητους στη σκέψη;  Ούτε ο θεός του θανάτου, ο Μάρα (Māra), και η ακολουθία του ούτε οι θεοί μπορούν να τους ενοχλήσουν όταν έχουν αποφασίσει να φτάσουν στην παντογνωσία. Προχωρούν με επιδεξιότητα από στάδιο σε στάδιο και δεν μολύνονται από κοσμικά φαινόμενα. Λειτουργούν ως ηγέτες, μέντορες, οδηγοί, πυρσοί, γέφυρες, βάρκες και πορθμεία που μεταφέρουν έμψυχα όντα στην αντιπέρα όχθη. Είναι τόποι ανάπαυσης, καταφύγια και υπέρτατο άσυλο για όλα τα αισθανόμενα όντα. Καθώς έχουν αποφασίσει να φτάσουν στην παντογνωσία, δεν θα απομακρυνθούν ποτέ από την πορεία τους».

….

3.10 – Ο Κύριος μίλησε στον σεβάσμιο Σαριπούτρα:

«Σαριπούτρα, υπάρχει μια μοναδική ιδιότητα που διαθέτει ο μποντισάτβα μέσω της οποίας επιτυγχάνει τις άλλες αμέτρητες ιδιότητες του Βούδα. Ποια είναι αυτή η μοναδική ποιότητα; Śāriputra, αυτή η ξεχωριστή ιδιότητα που κατέχει ο μποντισάτβα, μέσω της οποίας επιτυγχάνει τις άλλες αμέτρητες ιδιότητες του Βούδα, είναι ότι έχει ως θεμέλιο την αποφασιστικότητα του νου της αφύπνισης».

Ο σεβάσμιος Σαριπούτρα ρώτησε τότε τον Κύριο:

«Κύριε, τι είδους αποφασιστικότητα είναι αυτή; Πώς είναι o νους της αφύπνισης;»

3.11 – Ο Κύριος μίλησε στη συνέχεια στον σεβάσμιο Σαριπούτρα,

«Σαριπούτρα, να γιατί ονομάζεται θεμέλιο της αποφασιστικότητας.

Είναι στέρεο γιατί δεν μπορεί να σπάσει.

Δεν μπορεί να σπάσει γιατί είναι σταθερό.

Είναι σταθερό γιατί δεν μπορεί να ταλαντευτεί.

Δεν μπορεί να ταλαντευτεί γιατί δεν είναι ασταθές.

Δεν είναι ασταθές γιατί είναι καλά εδραιωμένο.

Έχει καθιερωθεί γιατί δεν γυρίζει πίσω.

Δεν γυρίζει πίσω γιατί ενδιαφέρεται για τα αισθανόμενα όντα.

Ενδιαφέρεται για τα αισθανόμενα όντα επειδή έχει τις ρίζες του στη μεγάλη συμπόνια.

Έχει τις ρίζες του στη μεγάλη συμπόνια γιατί δεν κουράζεται.

Δεν κουράζεται γιατί είναι η γνώση του πώς να φέρουμε τα αισθανόμενα όντα στην ωριμότητα.

Είναι η γνώση του πώς να φέρουμε τα αισθανόμενα όντα στην ωριμότητα επειδή δεν ασχολείται με την εγωκεντρική ευτυχία.

Δεν ασχολείται με την εγωκεντρική ευτυχία γιατί δεν αναζητά καμία ανταμοιβή.

Δεν αναζητά καμία ανταμοιβή γιατί δεν τον ενδιαφέρει το υλικό κέρδος.

Δεν ενδιαφέρεται για υλικό κέρδος λόγω της υποστήριξής του στα αισθανόμενα όντα.

Υποστηρίζει τα αισθανόμενα όντα λόγω του ενδιαφέροντός του για τους αδύναμους.

Ενδιαφέρεται για τους αδύναμους και λειτουργεί ως προστάτης για αυτούς.

Είναι σε θέση να τα προστατεύσει γιατί είναι καταφύγιο και απόλυτο άσυλο.

Είναι καταφύγιο και απόλυτο άσυλο γιατί είναι απρόσβλητο.

Είναι απρόσβλητο γιατί είναι καλά μελετημένο.

Είναι καλά μελετημένο γιατί είναι πέρα από την αντικειμενοποίηση.

Είναι πέρα από την αντικειμενοποίηση λόγω της ενάρετης αποφασιστικότητάς του.

Η αποφασιστικότητά του είναι ενάρετη γιατί δεν είναι τίποτα το συγκεκριμένο.

Δεν είναι τίποτα το συγκεκριμένο γιατί είναι εντελώς άψογο.

Είναι εντελώς άψογο γιατί είναι πλήρως εξαγνισμένο.

Είναι πλήρως εξαγνισμένο γιατί η εσωτερική του φύση είναι χωρίς ψεγάδι.

Η εσωτερική του φύση είναι χωρίς ψεγάδι γιατί είναι εξωτερικά πεντακάθαρη.

Αυτό, Σαριπούτρα, είναι το θεμέλιο της αποφασιστικότητας:

Τα πάντα, από στερεό και άθραυστο μέχρι το εσωτερικά απαλλαγμένο από ατέλειες και εξωτερικά άψογο.»

 

Tathagata, (Σανσκριτικά και Πάλι), ένας από τους τίτλους ενός Βούδα και αυτός που χρησιμοποιείται συχνότερα από τον ιστορικό Βούδα, Σιντάρτα Γκαουτάμα, όταν αναφέρεται στον εαυτό του. Η ακριβής σημασία της λέξης είναι αβέβαιη. Τα βουδιστικά σχόλια παρουσιάζουν έως και οκτώ εξηγήσεις. Η πιο γενικά υιοθετημένη ερμηνεία είναι «αυτός που έχει φύγει έτσι (τάθα)» ή «κάποιος που έχει φτάσει έτσι (τάθα) (αγάτα), υπονοώντας ότι ο ιστορικός Βούδας ήταν μόνο ένας από τους πολλούς που στο παρελθόν και θα βιώσει στο μέλλον τη φώτιση και θα διδάξει στους άλλους πώς να την επιτύχουν.

Arhat, στον Βουδισμό, ένα τελειοποιημένο άτομο, αυτό που έχει αποκτήσει διορατικότητα για την αληθινή φύση της ύπαρξης και έχει επιτύχει νιρβάνα (πνευματική φώτιση). Ο αρχάτ, έχοντας απελευθερωθεί από τα δεσμά της επιθυμίας, δεν θα ξαναγεννηθεί.

     Η κατάσταση ενός arhat θεωρείται στην παράδοση Theravada ως ο σωστός στόχος ενός Βουδιστή. Τέσσερα στάδια επίτευξης περιγράφονται στα κείμενα Pali: (1) η κατάσταση του «εισαγωγέα ρεύματος» —δηλαδή, ενός μετατροπέα (sotapanna)— επιτυγχάνεται με την υπερνίκηση των ψευδών πεποιθήσεων και αμφιβολιών σχετικά με τον Βούδα, τη διδασκαλία (ντάμμα) και την τάξη (sangha), (2) τον «μια φορά που θα επιστρέψει» (sakadagamin), ο οποίος θα ξαναγεννηθεί μόνο μία φορά σε αυτό το βασίλειο, μια κατάσταση που επιτυγχάνεται με τη μείωση της λαγνείας, του μίσους και της ψευδαίσθησης, (3) ο «μη επιστρέφων» (anagamin), ο οποίος, μετά το θάνατο, θα ξαναγεννηθεί σε έναν υψηλότερο ουρανό, όπου θα γίνει αρχάτ, μια κατάσταση που επιτυγχάνεται με την υπερνίκηση της αισθησιακής επιθυμίας και της κακής θέλησης, εκτός από τα επιτεύγματα των δύο πρώτων σταδίων, και (4) arhat. Εκτός από εξαιρετικές περιστάσεις, ένας άνδρας ή μια γυναίκα μπορεί να γίνει αρχάτ μόνο όταν είναι μοναχός ή μοναχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: